رفتن به محتوای اصلی
x

وبینار دکتر علی لقمانی

 تشخیص عیب ترک در جعبه‌دنده‌‌‌های ساده تحت شرایط سرعت متغیر با استفاده از داده های ارتعاش پیچشی

امروزه تشخیص عیب جعبه‌دنده‌ها به عنوان یکی از اجزاء حیاتی صنعت، برای بهبود عملکرد صنایع مختلف مطرح می‌باشد. سیگنال ارتعاش پیچشی جعبه‌دنده به دلیل تفاوت ماهیت و مسیر انتقال آن، دارای تفاوت‌های کیفی و کمی نسبت به ارتعاش عرضی بوده و برای عیب‌یابی جعبه‌دنده یک گزینه مناسب به حساب می‌آید. در این پژوهش ارتعاشات عرضی و پیچشی جعبه‌دنده ساده یک مرحله‌ای از طریق مدل‌سازی دینامیکی شش درجه آزادی استخراج شده است. با استفاده از روش انرژی پتانسیل سختی درگیری دندانه‌های چرخ‌دنده و اثر عیب ترک موجود در ریشه آن، مورد بررسی قرار گرفت و اثر عیب بر ارتعاشات سیستم مشاهده شد. روش‌های تشخیص عیب به کمک تحلیل ارتعاشات، در سه حوزه زمان، فرکانس و زمان-فرکانس بر روی سیگنال‌های ارتعاش عرضی و پیچشی سیستم مورد تحلیل قرار گرفت و به کمک این روش‌ها رشد ترک و محل آن شناسایی شد. همچنین عملکرد ارتعاش عرضی و پیچشی جعبه‌دنده در سرعت‌های مختلف برای تشخیص عیب ترک مورد ارزیابی قرار گرفت. به دلیل شرایط غیر ایستای جعبه‌دنده‌ها در واقعیت، تشخیص عیب جعبه‌دنده‌ها و در شرایط سرعت متغیر از اهمیت خاصی برخوردار است. بر این اساس پس از مدل‌سازی شرایط سرعت متغیر جعبه‌دنده و استخراج ارتعاشات آن، از روش تجزیه به مودهای متغیر، سیگنال‌های ارتعاش سیستم تجزیه شد و به کمک تبدیل هیلبرت، طیف پوش مودها تشکیل و با توجه به فرکانس چرخش چرخ‌دنده‌ها تشخیص عیب ترک انجام شد. همچنین در این پژوهش، یک سیستم آزمایشگاهی برای راستی آزمایی نتایج شبیه‌سازی طراحی و ساخته شد.


لینک شرکت در وبینار

ارتقاء امنیت وب با وف ایرانی