رفتن به محتوای اصلی
x

طراحی و تحلیل فضاهای آکوستیکی

Level begin

اهمیت تحلیل آکوستیکی

همه افراد از صوت و آکوستیک دارای درک هستند و در بسیاری از موارد آن را به صورت درونی و به عنوان یک تجربه روزمره قضاوت کرده و شرایط را مناسب یا نامناسب ارزیابی می‌کنند. با این وجود این ارزیابی میتواند برای یک سالن کنسرت یا یک خانه موسیقی بسیار مشکل باشد و نیاز به تجربه زیادی داشته باشد. افراد با وجود اینکه ارزیابی درونی دارند فقط تعداد محدودی از آنها میتوانند منظور خود را از مطلوب یا نامطلوب توضیح دهند و همچنین باید اشاره کرد که این قضاوت‌ها می‌تواند بین افراد با شرایط گوناگون متفاوت باشد. به همین دلیل علم آکوستیک و آکوستیک اتاق شکل گرفت تا بتواند با ایجاد معیارها و روش‌هایی ارزیابی اتاق‌ها و محیط‌ها، دقیقتر انجام گیرد.

قبل از کارهای والاس کلمنت سابین در سال 1895 معیار مناسبی برای بررسی شرایط آکوستیکی وجود نداشت. از سابین خواسته شده بود که شرایط آکوستیکی یک سالن همایش در دانشگاه هاروارد را اصلاح کند. سابین متوجه شده بود که مشکل از ماندگاری صوت به علت بازتاب‌های متوالی در سالن است که مربوط به اندازه، وسایل و پوشش درون سالن است. بعد از این سابین با آزمون‌های تجربی بسیاری توانست رابطه‌های تجربی را به دست آورد که به طراحان اجازه مشخص کردن میزان اصلاح آکوستیکی مورد نیاز را برای رسیدن به شرایط مطلوب آکوستیکی را می‌دهد.

En Har

مناسب سازی فضا از نظر آکوستیکی

 برای کاهش پژواک درون اتاق که حاصل بازتاب‌های متوالی است باید جذب اتاق را افزایش داد که این کار با افزودن سطوح با جذب بیشتر(جاذب‌ها) بر سطوح بازتاب کننده انجام می‌گیرد. همچنین استفاده از بیس ترپ‌ها (Bass trap) نیز برای کنترل صداهای با فرکانس پایین نیز پیشنهاد می‌شود.

En Har

 

امکانات قابل ارائه

در این آزمایشگاه داده برداری آکوستیکی توسط صداسنج‌ قابل حمل (BSWA 308) و یا در صورت لزوم توسط میکروفون‌ (MPA231، MPA416) و آنالایزر ( SIRIUS ،USB-4431، Vibro Rack 1000) انجام می‌پذیرد. آنالیزهای کامپیوتری مورد نیاز توسط نرم افزارهای تحلیلی مانند کامسول انجام شده و حسب مورد اصلاحات لازم آکوستیکی انجام خواهد گرفت.

تحت نظارت وف ایرانی